ශ්රී ලංකාවේ සාමාන්යයෙන් අලුත් අවුරුද්ද (සිංහල: අලුත් අවුරුද්ද) ලෙස හඳුන්වන සිංහල අලුත් අවුරුද්ද, ශ්රී ලංකාවේ සිංහල ජනතාවගේ සහ දෙමළ ජනගහනයේ සම්ප්රදායික අලුත් අවුරුද්ද සමරන ශ්රී ලාංකික නිවාඩු දිනයකි. එය සිංහල සහ දෙමළ ජනතාව පමණක් නොව බොහෝ ශ්රී ලාංකිකයන් විසින් සමරනු ලබන ප්රධාන සංවත්සරයකි. සිංහල දෙමළ අලුත් අවුරුද්දේ වේලාව දකුණු සහ අග්නිදිග ආසියාවේ බොහෝ සම්ප්රදායික දින දර්ශනවල අලුත් අවුරුදු සැමරුම් සමඟ සමපාත වේ. මෙම උත්සවය දෙමළ අලුත් අවුරුද්දට සහ අනෙකුත් දකුණු සහ අග්නිදිග ආසියානු අලුත් අවුරුදුවලට සමීප සමානකම් දක්වයි. එය ශ්රී ලංකාවේ රජයේ නිවාඩු දිනයකි (ප්රසිද්ධ නිවාඩු දින 02 - සාමාන්යයෙන් අලුත් අවුරුද්දෙන් පසු සතියක් පමණ සාප්පු වසා ඇත). එය සාමාන්යයෙන් අප්රේල් 13 හෝ අප්රේල් 14 යන දිනවල සමරනු ලබන අතර සම්ප්රදායිකව නව සඳ බැලීමෙන් ආරම්භ වේ.[6][7] සිංහල ජ්යොතිෂයට අනුව අලුත් අවුරුද්ද ආරම්භ වන්නේ සූර්යයා මීන රාශියෙන් (මීන රාශියේ) සිට මේෂ රාශියට (මේෂ රාශියට) ගමන් කරන විටය. එය අස්වැන්න නෙළන කාලය සහ වසන්තයේ අවසානය ද සනිටුහන් කරයි
ඉතිහාසය
අප්රේල් මාසයේ සමරන ‘සාම්ප්රදායික අලුත් අවුරුද්දේ’ සංස්කෘතික මානව විද්යාත්මක ඉතිහාසය ශ්රී ලාංකීය ඉතිහාසයේ පුරාණ යුගයක් දක්වා දිව යයි. මිනිසුන් සිතන්නේ අලුත් අවුරුද්ද සැමරීම යනු සිතුවිලිවල වෙනසක් බවයි. විවිධ විශ්වාසයන්, සමහරවිට අස්වැන්නේ සශ්රීකත්වය හා සම්බන්ධ වූවන්, අලුත් අවුරුද්ද හා සම්බන්ධ බොහෝ චාරිත්ර වාරිත්ර, චාරිත්ර වාරිත්ර හා චාරිත්ර බිහි කළේය. ක්රි.පූ 3 වැනි සියවසේ බුද්ධාගමේ ආගමනය බුද්ධාගම ආලෝකයේ පවතින අලුත් අවුරුදු ක්රියාකාරකම් නැවත අර්ථකථනය කිරීමට හේතු විය[උපුටා දැක්වීමක් අවශ්ය]. රටේ බහුතර ජනතාව බෞද්ධයන් වන අතර ඒ නිසාම අවුරුදු චාරිත්ර දැන් පවතින තත්ත්වයට පරිවර්තනය කිරීමේදී බෞද්ධ දැක්ම ප්රමුඛ විය. අනෙක් අතට හින්දු ආගම මධ්යතන යුගයේ බුද්ධාගම සමඟ එක පැත්තකින් පැවතිණි. හින්දු ආගමේ අර්ථකථනය කරන ලද අලුත් අවුරුදු චාරිත්ර හින්දූන් අතර වර්ධනය විය[උපුටා දැක්වීමක් අවශ්ය]. බුද්ධාගම සහ හින්දු ආගම ඓතිහාසික වශයෙන් එකිනෙක සම්බන්ධ විය. ආත්ම, විමුක්තිය සාක්ෂාත් කර ගැනීමේ මාර්ගය සහ නිර්මාණශීලී දෙවියෙකුගේ ස්වභාවය (බුද්ධාගම ප්රතික්ෂේප කරන) සහ නිර්වාණය සම්බන්ධ ඇතැම් අවසාන සත්ය හැර ඔවුන්ගේ දර්ශනය සමාන්තර මානයන් ඔස්සේ දිව ගියේය. බෞද්ධයන් හා හින්දු භක්තිකයන් අතර දක්නට ලැබෙන අවුරුදු චාරිත්රවල බරපතළ පරස්පරයක් තිබුණේ නැත. අලුත් අවුරුද්දේ මිථ්යා පසුබිම බොහෝ විට හින්දු සාහිත්යය මත පදනම් වේ. ඉන්ද්රදේව නමින් හැඳින්වෙන සාම කුමාරයා මිහිමත පහළ වන්නේ සාමය සහ සතුට තහවුරු කිරීමටය. ඔහු රියන් හතක් උස සුදු මල් ඔටුන්නක් හිස මත පැළඳ සුදු කරත්තයකින් පැමිණේ. ඔහු ප්රථමයෙන් පෘථිවි ගුරුත්වාකර්ෂණය බිඳ දමමින් ආපසු එන අභ්යවකාශ කැප්සියුලයක් පතිත වන්නාක් මෙන් කිරි සයුර හෝ කිරි මුහුදේ ගිල්වයි. සාම්ප්රදායික අලුත් අවුරුද්ද සැමරීම හා සම්බන්ධ නූතන ක්රියාකාරකම් පදනම් වන්නේ ජ්යෝතිඃ ශාස්ත්රඥයන් විසින් දෙන ලද නැකැත් මත ය. එබැවින් අලුත් අවුරුදු උත්සවය දේශීය, ජ්යොතිෂ, හින්දු සහ බෞද්ධ සම්ප්රදායන්ගේ සංකීර්ණ මිශ්රණයක් ලෙස සැලකිය හැකිය






